معاون برنامه‌ریزی منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مطرح کرد:

کاشت ۷۳ میلیون هکتار نهال در عرصه‌های کشور

معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت:۷۳ میلیون هکتار نهال در عرصه‌های کشور کاشت می شود.
کد خبر: ۹۵۸۰۷۳۷
|
۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۶
کاشت ۷۳ میلیون هکتار نهال در عرصه‌های کشور

به گزارش خبرگزاری بسیج، مصطفی جلیلی ظهر امروز در طی آیین تکریم و معارفه مدیران قدیم و جدید اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: در برنامه هفتم توسعه طی چهار سال چهار عملیات آبخیزداری، احیا و اصلاح، کاشت نهال و بیابان‌زدایی برای بیش از ۷۳ میلیون هکتار از عرصه‌های ملی کشور انجام می‌گیرد.

 

 معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری برای ۲۰ میلیون هکتار از اراضی طبیعی باهدف تقویت سفره‌های زیرزمینی، مهار روان آب‌ها و کنترل سیلاب انجام می‌شود که در صورت تأمین اعتبار این ۲۰ میلیون هکتار به سه برابر یعنی ۶۰ میلیون هکتار امکان افزایش دارد و برنامه‌های مطالعاتی برای این اراضی نیز انجام‌گرفته است.

 

 جلیلی یادآور شد: همچنین در سال برای ۵۰ میلیون هکتار از مراتع نیز عملیات اصلاح، حفاظت و احیا باهدف جلوگیری از فرسایش خاک، تولید علوفه و حفظ فضای سبز طبیعی و برای سه میلیون هکتار نیز عملیات بیابان‌زدایی به‌منظور توسعه فضاهای سبز جنگلی و مهار پدیده گردوغبار انجام شود.

 

 معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اضافه کرد: از دیگر برنامه‌های هفتم توسعه تولید و کاشت سالانه ۲۵۰ هزار اصله نهال است.

 

 جلیلی بیان کرد: افزون بر ۸۳ درصد از اراضی کشور معادل ۱۳۲ میلیون هکتار تحت مدیریت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است و تمام نیروهای شاغل در بدنه این سازمان اعم از رسمی، پیمانی، شرکتی و سایر قراردادها ۱۳ هزار نفر است که حفاظت و حراست از این عرصه گسترده از عهده این افراد خارج است و صیانت از انفال طبیعی عزم و مشارکت همگانی اقشار مختلف مردم و دستگاه‌های دیگر را می‌طلبد.

 

 وی با اشاره به اینکه انفال میراث و نعمتی گرانی‌ها و از دست رفتنی برای تمام موجودات زنده و نسل‌های آینده است، تأکید کرد: همه دستگاه‌ها و عموم مردم در حفاظت از طبیعت نقش مؤثر و پیش‌برنده دارند و حفظ و احیای این میراث طبیعی وظیفه‌ای همگانی است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار